Tietoa Latokasken Martoista

Latokasken Martat toimii Uudenmaan alueella Marttaliittoon kuuluvana yhdistyksenä, perustettu vuonna 1985. Nykyinen jäsenmäärä on 36. Marttaliitto antaa jäsenyhdistyksilleen valmiuksia vaikuttaa omassa elinympäristössään ja yhteiskunnassa.

Latokasken Marttojen lupaukset ja strategiset tavoitteet ovat:

• martat tekevät arjen tekoja huomista varten
  • martat kohtaavat ja mahdollistavat kohtaamisia
  • martoille kaikki ovat yhdenvertaisia

Toimintamme tärkeitä periaatteita ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat, avoimuus ja yhdenvertaisuus.

Marttailloissa on esillä erilaisia, yhdessä suunniteltuja asiakokonaisuuksia sekä jäseniämme kiinnostavaa harrastustoimintaa. Kutsumme marttailtoihin myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Toimintavuoden aikana olemme tutustuneet mm. muovien kierrätykseen ja ekosiivoukseen, valmistaneet ruokia, pitäneet puutarhailtoja taimienvaihtoineen ja vaalineet terveyttä useiden eri aiheiden merkeissä. Olemme käyneet yhdessä teatterissa, elokuvissa, museoissa ja luontoretkillä. Teemme leivonta-, käsi- ja askartelutöitä. Myymme valmistamiamme tuotteita esim. Kaskikappelilla järjestettävissä joulumyyjäisissä ja tapahtumissa Latokasken alueella.

Olemme tukeneet Latokasken alueella lähiseudun koulujen nuoria jakamalla stipendejä ja tukenneet rahallisesti eri tilanteissa tukea tarvitsevia (mm. vanhukset, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret, vähävaraiset lapsiperheet, asunnottomat) Espoon kaupungin ja seurakunnan kautta. Viime vuonna olemme suunnanneet apua lisäksi hädänalaisille ukrainalaisille.

Teemme  yhteistyötä Marttaliiton, marttayhdistysten, Espoonlahden seurakunnan, Jorvin sairaalan ja Latokaski-seuran kanssa.